expertise

  • Het omgevingsrecht is een verzamelnaam voor alle regelgeving inzake de leefomgeving.

    Omgevingsrecht is in onze samenleving belangrijker dan ooit omdat het effectief iedereen raakt.

    Wij bieden juridische dienstverlening op maat in alle takken van het omgevingsrecht.

    Wij begeleiden daarbij zowel aanvragers, benadeelde partijen die bezwaar wensen aan te tekenen tegen een project als overheden. Wij werken daarbij samen met uw architect, landmeter, studiebureau of milieucoördinator.

    Het omgevingsrecht valt daarbij uiteen in 2 grote facetten, stedenbouw en ruimtelijke ordening enerzijds en milieurecht anderzijds, maar ook in tal van (recentere) deeldomeinen:

    • bodemrecht

    • milieu- en afvalheffingen

    • leegstand en verkrotting

    • milieuschade en milieuaansprakelijkheid

    • voorkooprechten en terugkooprechten

    • wegenrecht

    • onroerend erfgoed en archeologie

  • De reglementering inzake ruimtelijke ordening staan centraal in het omgevingsrecht. Onze ruimte wordt hierdoor immers geordend. Dit betekent dat deze reglementering de bouw- en gebruiksmogelijkheden vastlegt.

    Het gebruik maken van deze voorschriften via vergunning of een verandering ervan kan dan ook een belangrijke impact hebben op de waarde en het gebruiksgenot van een eigendom en/of de aanpalende eigendommen.

    Bij publieq advocaten zit onze expertise in het kader van vergunningen in:

    • het advies verlenen over de haalbaarheid/vergunbaarheid van een project

    • het advies verlenen over de samenstelling van het aanvraagdossier en de eventuele MER-plicht van een project, de repercussies van archeologieregelgeving, enzovoort.

    • de begeleiding bij het samenstellen van het aanvraagdossier met bijzondere focus op de verantwoordingsnota tot (en met) de definitieve vergunning

    • indien daartoe mogelijkheid bestaat (voor)overleg met vergunningverlenende overheden en beleidsmakers

    • het weerleggen van bezwaren of beroepsgrieven gericht tegen vergunningsverlening

    • het indienen van een bezwaarschrift in het openbaar onderzoek tegen het verlenen van een omgevingsvergunning

    • het opstellen en begeleiding in het kader van administratieve beroepen bij de deputatie en/of de Vlaamse regering

    • de vertegenwoordiging voor de omgevingsvergunningscommissie of op de hoorzitting van de deputatie

    • het opstellen van een verzoek tot vernietiging, een verzoek tot vernietiging met vordering tot schorsing of een schorsing wegens uiterst dringende noodzakelijkheid (UDN) tegen een vergunningsbeslissing bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen

    • het indienen van een cassatieberoep bij de Raad van State

    Bij publieq advocaten zit onze expertise in het kader van ruimtelijke plannen (RUP, beleidsplan ruimte, rooilijnplan, onteigeningsplan, visienota’s, …) in:

    • het opstellen van een bezwaarschrift tegen een planningsinitiatief in het kader van een openbaar onderzoek

    • de weerlegging van bezwaarschriften met het oog op de vaststelling van het voorgenomen plan

    • het opstellen van een verzoekschrift tot nietigverklaring bij de Raad van State (binnenkort bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen)

    • het opstellen van schriftelijke stukken in het kader van een vernietigingsprocedure bij de Raad van State

    • de opvolging van planschade of planbaten

    • weerleggen van ingediende bezwaren

    In het kader van bovenstaande expertise en specialisatie hebben we ook ruime ervaring met:

    • due diligence

    • dossiers inzake planschade en planbaten en inzake voorkooprechten

    • de handhaving op zowel administratief, burgerlijk en strafrechtelijk gebied. Wij adviseren en begeleiden cliënten in het kader van handhavingsprocedures bij de overheid en voor de rechtbank

    • advies en procedures inzake woningkwaliteit en leegstandsheffingen

    • de bijzondere toepassingen inzake zonevreemdheid

    • natuurbehoud en -bescherming en programmatische aanpak stikstof (PAS)

    • milieueffectenrapportage

  • De tweede tak van het omgevingsrecht is het milieurecht. Dit zijn de rechtsregels die tot doel hebben om het leefmilieu te beschermen.

    In deze dossiers werken we regelmatig samen met studiebureaus en milieudeskundigen. Wij hebben ruime ervaring met het vertegenwoordigen van cliënten voor de administratieve rechtbanken, maar ook in de voorbereidende administratieve procedures en voor burgerlijke en correctionele rechtbanken.

    Bij publieq advocaten zetten we in op alle aspecten van het milieurecht, waaronder de algemene en sectorale milieuvoorwaarden (Vlarem-regelgeving), natuurbehoud, soortenbescherming, alle vormen van milieuhinder (zoals geluidshinder, geurhinder, trillinghinder, …), mestheffingen, luchtkwaliteit, waterregelgeving, bodemverontreiniging en bodemsanering, grondverzet, milieueffectenrapportage en afvalstoffenregelgeving.

  • De overheid is niet onfeilbaar. In de verhouding tussen overheid en burger, overheid en onderneming en overheid-overheid is zij gehouden aan regels. Als er sprake is van onrechtmatig optreden (foutief of foutloos) dan kan deze hiertoe aansprakelijk worden gesteld en gehouden zijn tot het herstel of de vergoeding van de schade.

    De overheid is daarbij zowel de uitvoerende, wetgevende of rechterlijke macht.

    Bij publieq advocaten daarbij in het bijzonder in op het vorderen van schadevergoeding of rechtsherstel wegens:

    • onwettig overheidsoptreden (foutieve besluitvorming, regelgeving dan wel effectief handelen of niet-handelen)

    • werken op het openbaar domein (hinder tijdens en na de werken)

    • foutieve informatie verschaft (foute stedenbouwkundige inlichtingen, bodemattest …)

    • in het kader van planschade, billijke schadevergoeding, compenserende vergoeding, …)

  • Wij staan zowel publieke en private cliënten bij met advies inzake de brede waaier van het bestuursrecht.

    Daarnaast verlenen wij bijstand in het kader van procedures en staan wij cliënten bij in voeren van onderhandelingen.

    Bij publieq advocaten zetten we daarbij in op de bijzondere reglementering inzake subsidiëring en vergunningen, erkenningen, toelatingen edm. inzake tal van deeldomeinen:

    • regelgeving inzake kinderopvang

    • openbaarheid van bestuur

    • vreemdelingenrecht

    • decreet lokaal bestuur

    • bestuursdecreet

    • intergemeentelijke samenwerking

    • strafrecht en bestuurlijke handhaving

    • wegenrecht

    • onteigeningen

    • overheidsaansprakelijkheid

    • leegstand en verkrotting

    • onroerend erfgoed en archeologie

    • ondersteuning bij het terugvorderen van toelagen en subsidies

  • Het is geen evidentie dat de overheid in het kader van het algemeen belang je eigendom claimt. of andere maatregelen voorziet waarbij je eigendom wordt aangetast. Deze materie is dan ook streng geregeld waarbij er verschillende luiken en factoren spelen.

    Van belang is hierbij dat je je laat bijstaan door specialisten en dat dit al vroeg in het onteigeningsverhaal gebeurt.

    We staan de onteigenden bij in het kader van de administratiefrechtelijke, de onderhandelings- en de gerechtelijke fase (vrederechter, rechtbank van eerste aanleg of Raad voor Vergunningsbetwistingen). Zo weet je waar je aan begint en waar het verhaal naar toegaat.

    Ook staan we in sommige gevallen de onteigenende overheid bij. Dit gebeurt al bij aanvang van het ruimtelijke uitvoeringsplan of het louter uiten van de wens om te onteigenen

    Concreet zetten we in op:

    • advies bij (dreigende) onteigening of naar aanleiding van een verzoek tot kosteloze grondafstand namens de overheid

    • onderhandelingen met het oog op de optimalisatie van de onteigeningsvergoeding

    • beroep bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen tegen het onteigeningsbesluit

    • bijstand in het kader van gerechtelijke onteigeningsprocedure

    • beroep in het kader van de herzieningsprocedure tegen een onwettige onteigening

    • het vorderen van schadevergoeding bij onwettige onteigening

    Bijstand van de onteigenende overheid bij de voorbereiding van een machtigingsaanvraag, in het kader van de procedure bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen, in de gerechtelijke onteigeningsprocedure en in de procedure in herziening.

  • Het grondwettelijk recht bevat de fundamentele regels van het publiekrecht, inclusief de fundamentele rechten en vrijheden van de burgers (de zgn. mensenrechten).

    Deze regels zijn doorgaans terug te vinden in de grondwet (naast andere nationale en internationale wetgeving, algemene rechtsbeginselen, …).

    Het betreft vraagstukken van overheden, particulieren en ondernemingen met betrekking tot aan het internationaal en grondwettelijk beschermd eigendomsrecht (bescherming tegen onteigening), openbaarheid van bestuur, recht op een gezond leefmilieu, bescherming van de privacy,…

    Ook inzake de context van de federale structuur van België en de daarbij horende bevoegdsheidsverdeling rijzen er vaak discussies.

    publieq advocaten zet daarbij in op:

    • het adviseren over de Belgische bevoegdheidsverdeling

    • het adviseren over grondrechten

    • prejudiciële vraagstelling

    • procedures voor het Grondwettelijk Hof

  • Verontreiniging van de bodem of het grondwater en problemen inzake grondverzet zijn strikt gereglementeerd. De dossiers en projecten met betrekking tot bodemverontreiniging, bodemsanering en de bijhorende saneringsplicht en saneringsaansprakelijkheid noodzaken vaak een kluwen aan wetgeving waar het overzicht niet altijd duidelijk te maken is.

    publieq advocaten zet daarbij in op:

    • advisering inzake de diverse aspecten omtrent bodemverontreiniging, bodemsanering en de bijhorende saneringsplicht en saneringsaansprakelijkheid en grondverzet (bv. begeleiding van het oriënterend bodemonderzoek, het beschrijvend bodemonderzoek en/of het bodemsaneringsproject)

    • advies in het kader van de overdracht van gronden

    • verzoeken tot vrijstelling van saneringsplicht

    • beroepsprocedures tegen beslissingen van de OVAM bij de Vlaamse regering en de Raad van State

    • begeleiding bij de herontwikkeling van verlaten bedrijventerreinen (zgn. brownfields)

    • discussies inzake aansprakelijkheid in verband met bodemverontreiniging

  • Publiekrechtelijke vragen over energie- en klimaatrecht worden steeds vaker gesteld en discussies hierover zijn geen ver van ons bed-verhaal meer.

    Bij publieq advocaten zetten we in op:

    • adviesverlening inzake windturbines, nutsleidingen, …

    • administratieve procedures inzake energiefraude

    • begeleiding bij de ontwikkeling van groene energieprojecten

  • Het ambtenarenrecht omvat het geheel van rechtsregels die betrekking hebben op het overheidspersoneel (zowel contractueel als statutair). Dit gaat onder meer over de rechtspositieregeling, de tucht, benoemingen en bevorderingen, …

    publieq advocaten zet daarbij in op:

    • advisering inzake personeel- en tuchtdossiers

    • administratieve beroepsprocedures

    • procedures bij de Raad van State inzake benoemingen, bevorderingen, …

  • Naast ondernemingen en particulieren staan we vanuit onze onze diverse expertises van nature ook graag lokale besturen bij (gemeenten, provincies, intercommunalen).

    Daarbij zetten we bij publieq in op:

    • adviesverlening en tactisch overleg

    • procedures in het kader van de gemeentelijke administratieve politie: GAS, maatregelen burgemeester

    • procedures in het kader van onze expertise in het algemeen

Voor onze klanten geven we elke dag het beste van onszelf en gaan we steeds voor kwaliteit. We zetten in op efficiëntie en goede afspraken. We spreken en schrijven in begrijpbare taal, helder en transparant.