Grondwettelijk Hof laat nieuwe berekeningswijze van de planschadevergoeding overeind
De geformuleerde middelen die betrekking hebben op het verbod op staatssteun (aangezien verzoekende partijen van oordeel zijn dat de gewijzigde planschadevergoeding een staatssteunmaatregel vormt die had moeten worden aangemeld bij de Europese Commissie) en de standstill-verplichting (omwille van de bouwshift en de beleidsdoelstellingen om het ruimtebeslag te beperken tegen 2025 en uit te sluiten tegen 2040 en het Witboek Beleidsplan Ruimte Vlaanderen dat nu moeilijker zouden kunnen worden gerealiseerd) worden verworpen.
Draagwijdte van verkavelingsvergunningsplicht bij feitelijke verdeling wordt herbevestigd
In het arrest van de Raad worden dus 2 feitelijke elementen, zijnde het ontbreken van een kavelgrens en het eigendomsstatuut, weerlegd om alsnog tot de toepasselijkheid van de verkavelingsvergunningsplicht te besluiten. De feitelijke opdeling van de grond bepaalt de draagwijdte van de verkavelingsvergunningsplicht.
Kosteloze grondafstand en (toekomstige) aanleg openbaar domein noodzaakt geen beslissing over de zaak der wegen
In casu is sprake van de oprichting van een appartementsgebouw met verschillende geveluitsprongen voorbij de rooilijn op verdiep. Er wordt voorzien in een kosteloze grondafstand, waarbij uit het aanvraagdossier en de inplantingsplannen duidelijk blijkt dat het voetpad in rode klinkers wordt aangelegd en voorbij de rooilijn ligt. De aanvraag voorziet dus ook in de aanleg van een voetpad volgens de verzoekende partijen. De verwerende partijen betwisten dat uitsprongen op verdiep niet kunnen worden beschouwd als constructies op een stuk grond dat door een rooilijn zijn getroffen. Wel wordt een omgevingsvergunningsvoorwaarde opgenomen die voorziet dat een gedeelte van het perceel kosteloos moet worden overgedragen.
What’s new: weeral verkiezingen!
Op zondag 13 oktober 2024 zijn het opnieuw verkiezingen. Deze keer trekken we naar de stembus voor de lokale en provinciale verkiezingen. Bij deze verkiezingen zijn er een aantal nieuwigheden tegenover de vorige verkiezingen. Hoog tijd voor een overzicht van de belangrijkste wijzigingen uit het Decreet Lokaal Bestuur dus, al is het maar om überhaupt rechtsgeldig een stem uit te kunnen brengen.
Publicatie aanduiding watergevoelige openruimtegebieden
De onbebouwbaarheid en beperking van de ontwikkelingsmogelijkheden impliceert evident een waardevermindering. Hiervoor kunnen eigenaars een schadevergoeding aanvragen volgens dezelfde modaliteiten als de planschadevergoeding. Eigenaars hebben twee jaar de tijd vanaf de inwerkingtreding van de besluiten tot aanduiding als WORG, dus tot 18 september 2026.
Kennelijk onzorgvuldige en onredelijke houding leidt tot toepassing dwangsomregeling RvVb
De Raad stelt vast dat uit de historiek van het dossier en de beoordeling zou blijken dat verwerende partij zich kennelijk onzorgvuldig en onredelijk gedraagt doordat ze bij de beoordeling van de verenigbaarheid van het project met de goede ruimtelijke ordening in haar achtereenvolgende weigeringsbeslissingen meermaals feitelijk abstractie maakt van het standpunt van de Raad in zijn vernietigingsarresten, die gezag van gewijsde hebben, en blijft vasthouden aan motieven die door de Raad gebrekkig zijn bevonden.
Niet (tijdig) meedelen van informatie is aflopend en geen voortdurend misdrijf
Artikel 13, §1 CAP-wet bepaalt dat een administratieve geldboete wegens het niet naleven van de informatieverplichtingen moet worden opgelegd binnen het jaar na de vaststelling. De boetebeslissing dateert van geruime tijd later. De FOD Financiën was evenwel van oordeel dat het hier ging om een inbreuk met een voortdurend karakter, doordat in de tijd na de vaststelling nog geen oplossing werd gevonden voor het technische probleem.
De Raad van State oordeelt evenwel dat de inbreuk geen voortdurend karakter heeft, maar een aflopend karakter kent.
Lijst met handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is gewijzigd én uitgebreid
Wijziging en uitbreiding Vrijstellingsbesluit voor stedenbouwkundige handelingen vanaf 24 augustus 2024
Solitaire windturbine toch niet zo voor de hand liggend
Verder gaat de Raad in een eerste middel uitgebreid in op de locatie van de windturbine, nu de rotordiameter maakt dat wordt geflirt met de grens van het industriegebied. Er is dus wiekoverdraai binnen het industriegebied. Bovendien impliceert de oprichting van de windturbine de plaatsing van een middenspanningscabine en de kap van 2 bomen, beide in de bufferzone.
Verschaft louter eigendomsstatuut een vennootschap persoonlijk belang?
In geval van betwisting of dit het geval is, behoort het de Raad voor Vergunningsbetwistingen toe te onderzoeken of de beroeper voldoende aannemelijk maakt dat hij waarschijnlijk gevolgen ondervindt van de afgifte van de omgevingsvergunning.
Stikstof-saga: persbericht van Vlaamse Regering wijzigt decretale vergunningsplicht niet volgens Grondwettelijk Hof
Deze interpretatie van de regeling berust volgens het Hof enkel op een persbericht vanwege de Vlaamse Regering waarin de maatregel wordt afgekondigd. Het Hof oordeelt dat een persbericht van de Vlaamse Regering een louter informatief karakter heeft en geen bindende kracht heeft, waardoor de decretale vergunningsplicht hierdoor niet wordt gewijzigd of opgeheven, noch de geldigheidsduur van een specifieke vergunning kan verlengen.
Geen collectief vorderingsrecht voor vereniging die dierenbescherming tot doel heeft
Dierenwelzijn is dan wel een door de Europese Unie erkende doelstelling van algemeen belang, een ethische waarde én zou volgens het Hof ook erkend zijn in internationale instrumenten die België binden, maar deze instrumenten zouden niet aan België de verplichting opleggen om de toegang tot de rechter te verzekeren aan verenigingen die zich het dierenwelzijn of bepaalde aspecten daarvan tot maatschappelijk doel hebben gesteld.
Wel een titel, maar (vooralsnog) geen stadion voor Club Brugge
De verordening voorziet een aantal minimumnormen voor het parkeren van auto’s en fietsen en in de nieuwe verordening wordt opgenomen dat voor grotere projecten die onderworpen zijn aan een mobiliteitsstudie, geen verplichting geldt om op het eigen terrein voldoende parkeergelegenheid te voorzien, maar dat rekening kan gehouden worden met alle aangegeven mobiliteitsoplossingen.
Einde afwerkingsregel van zonevreemde wachtgevels?
Onder motivatie dat de afwerkingsregel in zijn huidige vorm leidt tot uitbreiding van de lintbebouwing, tot extra ruimtebeslag en tot bijkomende zonevreemdheid en daarmee dus in aanvaring komt met vrijwaring van de open ruimte en de bouwshift, wordt de regeling opgeheven. Deze regel zal enkel nog kunnen worden toegepast in woonreservegebieden. Wel wordt in dat geval de beperking dat het perceel waarop de nieuwe woning wordt opgericht niet groter mag zijn dan 650 m² opgeheven.