Raad van State niet bevoegd voor de beslissing omtrent 30 jaar (on)gebruik gemeenteweg
De beslissing om een grondstrook in overweging te nemen kan worden aangevochten bij de Raad van State. Zodra er effectief standpunt wordt ingenomen over het dertig jarig gebruik, dient de burgerlijke rechter te worden gevat.
Onteigenen ter preventie van overstromingen. Actueler dan ooit
Daarbij komt ontegensprekelijk de figuur van de onteigening door de overheid in het vizier.
Iets meer dan een maand geleden gaf Meindert Gees als advocaat in omgevingsrecht in diezelfde krant juridische duiding bij de overwegingen inzake onteigening van de Vlaamse regering.
Beroepstermijn RvVb tegen registratiebeslissing start vanaf de feitelijke kennisname
De RvVb heeft in een recent arrest van 21 december 2023 met nummer RvVb-A-2324-0305 om die reden een exceptie wegens laattijdigheid van een beroep gericht tegen een registratiebeslissing verworpen. De RvVb oordeelde dat omwille van voormelde ongrondwettigheid de beroepstermijn voor een belanghebbende derde aanvangt vanaf de datum van feitelijke kennisname van de beslissing en dus niet langer vanaf de dag na de opname van de constructie in het vergunningenregister.
RvS blijft bevoegd inzake openbaarheid van bestuur ook al werd de gewone rechter reeds gevat
In een princiepsarrest van de algemene vergadering van 20 maart van 2023 met nummer 256.076 heeft de Raad van State (RvS) zich (opnieuw) uitgesproken over de vraag of de aan de RvS toegewezen bevoegdheid beperkingen kan ondergaan als een betwisting in verband met de toegang tot hetzelfde bestuursdocument kadert in een geschil dat aanhangig is bij een justitieel rechtscollege.
Voorheen oordeelde de Raad steeds dat de bevoegdheid van de Raad ophoudt te bestaan op het ogenblik dat een rechtscollege wordt gevat dat zelf de neerlegging van documenten met inachtneming van de rechten van verdediging kan bevelen.
Met dit princiepsarrest wordt deze rechtspraak van de Raad gewijzigd en oordeelt deze dat de Raad ondanks de bevoegdheid van de gewone rechter onverkort blijft. De specifieke bevoegdheid van de Raad valt immers te onderscheiden van de specifieke bevoegdheid van die rechter.
Raad voor Vergunningenbetwistingen binnenkort bevoegd voor beroepen tegen RUP’s, stedenbouwkundige verordeningen en complexe projecten
Met dit decreet wil de Vlaamse regering de doorlooptijd van de jurisdictionele beroepsprocedures tegen ruimtelijke uitvoeringsplannen, stedenbouwkundige verordeningen, voorkeurs- en projectbesluiten m.b.t. complexe projecten inkorten. Ze heeft daarom beslist om de huidige beslissingsbevoegdheid van de Raad van State over te dragen naar de Raad voor Vergunningenbetwistingen (RvVb).
Het stikstofdossier. Omgevingsvergunning voor ethaankraker in haven van Antwerpen sneuvelt ondanks conformiteit met ministeriële instructie stikstof
Het uitblijven van een stikstofakkoord maakt dat verdere rechtszekerheid hieromtrent nog even uitblijft.
Doorslaggevende wijzigingen aan wetten op de Raad van State
Met de wijzigingen blijkt dat meer aandacht wordt geschonken aan digitale procesvoering.
Goedkeuring tijdelijk handelingskader voor PFAS bij bodemsanering en grondverzet
Op 24 juli 2023 maakte de Vlaamse regering bekend dat een besluit werd goedgekeurd dat een tijdelijk handelingskader aanreikt voor het gebruik van PFAS-houdende bodemmaterialen in het kader van grondverzet.
Nieuwe omzendbrief 'afwegingskader en randvoorwaarden voor de oprichting van windturbines'
Het principe van de clustering wordt verlaten, nu het niet meer zinvol wordt geacht om noodzakelijkerwijze drie windturbines te eisen, terwijl met één of twee windturbines eenzelfde dan wel een grotere energetische opbrengst kan worden bekomen. De inplantingsmogelijkheden (aantal en dimensies) worden bepaald op grond van een balans tussen de ruimtelijke draagkracht en het energetisch optimalisatieprincipe.
Nieuwe ministeriële instructie voor de beoordeling van stikstofuitstoot bij vergunningsaanvragen
Uit de instructie blijken een tussentijdse aanpak voor de beoordeling van stikstofdeposities, een tussentijds kader voor NOx-emissies en een tussentijds kader voor NH3-emissies (landbouw en mestverwerkingsinstallaties).
Nieuw ontwerpdecreet zet in op vlottere en flexibelere vergunningverlening
Zo zou het onderscheid tussen vereenvoudigde en gewone procedures verdwijnen, maar zou het voorwerp van de aanvraag bepalen of al dan niet een openbaar onderzoek moet worden georganiseerd. Voor exploitatievergunningen worden de evaluatieprocedure en de bijstellingsprocedure geïntegreerd
Nieuwe sectorale normen voor windturbines goedgekeurd
De hernieuwing van deze sectorale normen rond geluid, slagschaduw en veiligheid van windturbines drong zich op na een arrest C-24/19 van het Europees Hof van Justitie van 25 juni 2020 dat oordeelde dat de sectorale voorwaarden voor windturbines in titel II van het VLAREM (afdeling 5.20.6) en de omzendbrief RO/2006/02 inzake windurbines plan-m.e.r.-plichtig zijn. Dit arrest volgde na enkele prejudiciële vragen van de Raad voor Vergunningsbetwistingen.
Raad van State vernietigt RUP zandwinning Bocholt door gebrekkige beoordeling instandhoudingsdoelstellingen en klimaatimpact
Zoals bevestigd is in ’s Raads arrest nr. 252.314 van 3 december 2021, blijkt uit de rechtspraak van het Hof van Justitie van de Europese Unie dat een passende beoordeling geen leemten mag vertonen en volledige, nauwkeurige en definitieve constateringen en conclusies moet bevatten die elke redelijke wetenschappelijke twijfel over de gevolgen van de plannen of projecten voor het betrokken beschermde gebied wegnemen.
Nieuwe decreet woonreservegebieden gepubliceerd
Eerder berichtten wij u reeds over de gevolgen van dit decreet woonreservegebieden. Aanvragen die op ontvankelijke en volledige wijze zijn ingediend voor de inwerkingtreding van dit decreet, zijn nog niet aan dit gewijzigde decreet onderworpen.